• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13064
+
-

بنیاد فرزانگان محلی برای تجمع سالمندان

انوشیروان محسنی بندپی |رئیس سازمان بهزیستی:

راه‌اندازی بنیاد فرزانگان (موسسه مردمی فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی ویژه سالمندان) یکی از اقدامات بهزیستی برای تکریم سالمندان است. این بنیاد راه‌اندازی شده تا پل ارتباطی بین نیازمندی‌های سالمندان و دستگاه‌های اجرایی باشد.

زمانی یک کشور می‌تواند موفق باشد که برای دوره سالمندی جمعیت خود برنامه‌ریزی کند. بهره‌گیری از تجربیات و پختگی سالمندان می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای یک کشور ایجاد کند. اما متاسفانه در کشور ما شاخص‌های سلامت برای سالمندان همانند امنیت، سلامت، درآمد و توانمندی چندان هم مطلوب نیست.
دهکده‌های سالمندی می‌توانند محل مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت سالمندان باشند. دهکده سالمندی اصفهان نیز در فضایی مناسب و بر مبنای علمی و تحقیقاتی بنا شده است. در این دهکده سالمندان ایزوله نمی‌شوند و فرصت آموزش و استفاده از اوقات فراغت را دارند. در این دهکده 2قسمت نگهداری شبانه‌روزی از سالمندان و بخش‌های روزانه وجود دارد.

راهبرد اصلی ما در زمینه سالمندی این است که سالمندان از زندگی خانوادگی و جمعی منفک نشوند؛ چراکه اگر فرد سالمند در انزوا باشد، مستعد ابتلا به آلزایمر زودرس و اختلالات روحی و روانی می‌شود، توصیه ما همراهی سالمندان با جمع است اما نمی‌توانیم منکر وجود مراکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان باشیم؛ چراکه افرادی که سرپناه ندارند یا سالمندانی که به‌علت وضعیت جسمانی نامناسب‌شان، خانواده توانایی نگهداری از آنها را ندارد می‌توانند در این مراکز نگهداری شوند.
قصد داریم در آینده در کنار مراکز سالمندی روزانه مهدکودک راه‌اندازی کنیم تا اگر سالمندان تمایل داشتند بتوانند ساعاتی را در کنار بچه‌ها بگذرانند و از این محیط استفاده کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید